Uwaga: Strona Kongresu AGD wykorzystuje technologię cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia przeglądarki. Zachęcamy do zapoznania się z obowiązującą polityką prywatności.

OdrzućAkceptuj

Relacja z III Kongresu AGD

Ponad 30 największych producentów i importerów sprzętu AGD, przedstawiciele poddostawców, dystrybutorów, rządu, startupy i eksperci spotkali się w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej podczas III Kongresu AGD. Organizowany przez ŁSSE i APPLiA Polska kongres jest największym forum branży AGD w Europie.

Około 30 tys. osób zatrudniają w Polsce producenci sprzętu AGD. Z tego ponad 7 tys. w Łódzkiej Strefie. Region łódzki stał się zagłębiem przemysłu AGD w Polsce i z powodzeniem od trzech lat gości w siedzibie Łódzkiej Strefy najważniejsze firmy z branży AGD. I dzień kongresu w tym roku otworzyli: przedstawiciele rządu/goście specjalni: wiceminister Grzegorz Piechowiak, wiceminister Waldemar Buda, wicepremier Piotr Gliński i Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska Związku Pracodawców AGD.

.

„Nowy Klimat” hasło przewodnie kongresu możemy postrzegać wielopłaszczyznowo. Jako nowy klimat inwestycyjny, nowe możliwości technologiczne, nowe kanały dostaw, czy wreszcie nowe podejście do ochrony środowiska. Bardzo się cieszę, że inicjatywy takie jak Kongres AGD odbywają się w naszym kraju, w bliskiej mi Łodzi i jej silnej Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej – mówił wicepremier Piotr Gliński.

Przed rozpoczęciem głównego panelu dyskusyjnego poświęconego klimatowi inwestycyjnemu głos zabrał wiceminister Grzegorz Piechowiak, Pełnomocnik Rządu ds. inwestycji zagranicznych. Podziękował przedsiębiorcom za ich wkład w rozwój gospodarczy kraju i za szybkie reagowanie, dostosowanie się do sytuacji w trudnej czasie pandemii – co pozwoliło na koniec 2020 roku osiągnąć bardzo dobre wyniki, utrzymać wzrost i miejsca pracy. W tym procesie ochrony biznesu ważną rolę odegrały tarcze antykryzysowe zaproponowane przez rząd, z których firmy z branży AGD skorzystały – co podkreślał wiceminister Piechowiak. Wspominał też o roli stref ekonomicznych.

Jesteśmy liderem jeżeli chodzi o AGD w Europie i jest to bardzo ważne ogniwo naszej gospodarki. A Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna to świetne miejsce dla biznesu co pokazują rankingi plasujące ją na trzecim miejscu na świecie. Dziś w Polsce mamy boom gospodarczy. Wszystkie strefy do końca sierpnia wydały już ponad 307 decyzji o wsparciu dla inwestorów – mówił wiceminister Grzegorz Piechowiak.

Podczas III Kongresu AGD zaprezentowane zostały raporty APPLiA Polska, z których wynika, że w Polsce w ubiegłym roku wyprodukowano 30 mln urządzeń AGD, w tym 24 mln szt. dużego AGD. To 3 proc. więcej niż w roku 2019. O tej tendencji wzrostowej wspomniał w swoim wystąpieniu Waldemar Buda, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

–  Pandemia pokazała, że trzeba szybko reagować na to, co dzieje się w biznesie i w przypadku branży AGD widać, że ten czas był dobry. Pomimo nawet kilkunastodniowego przestoju w produkcji okazało się, że można zwiększyć ją w skali roku. Rok 2020 był rokiem dodatnim, jeśli chodzi o produkcję AGD w Polsce. To 3 procent wzrostu przekłada się na skalę urządzeń liczoną w milionach – zauważył wiceminister Waldemar Buda.

Pierwsza dyskusja III Kongresu AGD skupiła się na „Nowym Klimacie Inwestycyjnym”. Paneliści wśród, których znaleźli się prezesi Łódzkiej Strefy Marek Michalik, PAIH-u Krzysztof Drynda, BSH Konrad Pokutycki, Whirlpool Fabio Pomella i Michał Samborski z Panattoni rozmawiali o nowych wyzwaniach w obszarach: inwestycji, innowacji, zatrudnienia. Dyskusję rozpoczął prowadzący kongres Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska od pytania dotyczącego etapu na jakim jest Polska w pozyskiwaniu inwestycji. Czy nadal musimy się bardzo mocno starać o inwestorów, czy jesteśmy już tak atrakcyjnym i docenianym rynkiem, że właściwie to inwestorzy pukają do naszych drzwi i możemy wręcz przebierać w ofertach?

– Jeśli popatrzymy na statystyki to my już w PAIH-u przekroczyliśmy liczbę projektów inwestycyjnych jaką obsługujemy w odniesieniu do 2019 r. W tej chwili obsługujemy ponad 190 projektów. Gdyby one wszystkie się zrealizowały to mówilibyśmy o ponad 40 tys. nowych miejsc pracy. Ostatni raport fDi pokazał, że jesteśmy na trzecim miejscu w świecie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Wyprzedzają nas tylko Stany Zjednoczone i Hiszpania – mówił Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Także trzecie miejsce w świecie pod względem wyników inwestycyjnych w rankingach fDi ma Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. O radzeniu sobie z kryzysem na rynku inwestycyjnym w pandemii mówił Marek Michalik, prezes Łódzkiej Strefy.

 – W 2020 roku mieliśmy lepszy wynik niż w rekordowym 2019. Mimo pandemii odnotowaliśmy znaczny wzrost inwestycji w strefie, więc właściwie o kryzysie nie możemy mówić. To była też zasługa tego, że pandemia i kryzys z nią związany w mniejszym stopniu dotknął branżę produkcyjną, która przeważa w Łódzkiej Strefie – wyjaśniał Marek Michalik.

O zarządzaniu fabrykami w kryzysie mówił Fabio Pommella, prezes zarządu Whirlpool Company Polska:

– Zmierzyliśmy się z kilkoma wyzwaniami w ostatnim czasie. Oczywiście pandemia spowodowała problemy z dostawami z Chin, półproduktów, części niezbędnych w produkcji AGD, reorganizację pracy fabryk ze względu na obostrzenia pandemiczne itd… Natomiast dla nas dużym problemem był także Brexit, szczególnie że posiadamy fabrykę na Wyspach. Musieliśmy właściwie od nowa zdefiniować zarządzanie łańcuchami dostaw, obsługę klientów, dystrybucję i przeskoczyć wiele innych wyzwań związanych ze zmianami w przepisach – wyjaśniał podczas debaty o nowym klimacie inwestycyjnym. – Jak sobie poradziliśmy z kryzysem wywołanym przez pandemię? Byliśmy i jesteśmy bardzo elastyczni w procesie zarządzania projektami, postawiliśmy kilka lat temu na przenoszenie części procesów z Dalekiego Wschodu, stworzyliśmy ekosystem biznesowy oparty o poddostawców, podwykonawców, usługodawców działających w Polsce. Nie mogę powiedzieć, że już jesteśmy niezależni od Azji, ale jesteśmy na pewno mniej zależni niż pięć lat temu i to pomogło nam przetrwać kryzys – podsumował Fabio Pommella.

Ważną kwestią dyskusji była postępująca robotyzacja i automatyzacja procesów. W tym aspekcie mogliśmy wysłuchać doświadczeń zarówno ze strony producentów jak i deweloperów powierzchni magazynowych i produkcyjnych.

Poziom robotyzacji i automatyzacji jest w naszej grupie bardzo zaawansowany. W naszej nowej fabryce zmywarek w Łodzi docelowo mamy zamiar produkować 3 mln sztuk sprzętu rocznie. To jest gigant fabryka i takich fabryk nie spotykamy w Europie, a także ciężko spotkać je na świecie. Patrząc na proces automatyzacji nie mamy się czego obawiać. Przy tych procesach czynnik ludzki zawsze występuje, będzie z nami i jest niezwykle istotny. Polska ma bardzo dobrze wykształconych, informatyków, inżynierów, programistów a wszystkie najnowsze technologie bardzo szybko wpływają do Polski i są implementowane – wyjaśniał Konrad Pokutycki, prezes zarządu BSH w Polsce.

Osoba, która dziesięć lat temu weszła do magazynu to faktycznie widziała regały, wózki widłowe, dach, ściany. Dziś jak wejdzie do magazynu może być zdzwiona. Przede wszystkim dlatego, że do niektórych nie wejdziemy, albo tylko zajrzymy i zobaczymy cały zestaw automatów, robotów, przenośników, które człowiek programuje, serwisuje, stoi z boku i nadzoruje – wyjaśniał Michał Samborski.

Pandemia, jak pokazuje zebrane już doświadczenie biznesu, zamknęła część planów, ale otworzyła wiele nowych drzwi. Zdecydowanie przyspieszyła wykorzystanie innowacji w przemyśle 4.0; automatyzację, cyfryzację, wykorzystanie technologii 5G. Co widać również w badaniach Łódzkiej Strefy, która prowadzi trzy projekty startupowe, w tym jeden 5G i jako pierwsza strefa wdraża innowacje oparte na tej technologii w fabrykach inwestorów.

Kongres to także przestrzeń do kreowania nowoczesnych rozwiązań dla branży AGD. Dzięki Hubowi Innowacji opartemu na ścisłej współpracy ze startupami jaki stworzyliśmy w Łódzkiej Strefie możemy akcelerować technologiczny rozwój kluczowej dla strefy i dla Polski branży. Innowacje tworzone w Łódzkiej Strefie oparte o 5G, takie jak: autonomiczne pojazdy, monitoring live produkcji i procesów, masowe skanowanie towarów, cyfrowe bliźniaki fabryk, wykorzystanie AR i VR pozwolą firmom działającym w Łódzkiej Strefie zrobić kolejny skok w rewolucji przemysłowej, co jest niezwykle fascynujące – wyjaśnia Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes Łódzkiej SSE.

Słowo „fascynujące” padało też z ust uczestników w kontekście pokazu jaki Strefa i jej partnerzy przygotowali podczas panelu dotyczącego łańcucha dostaw. Dzięki startupowi Omniview, który jest akcelerowany w Łódzkiej Strefie, a także wykorzystaniu technologii 5G i VR uczestnicy przenieśli się na żywo do jednego z największych magazynów firmy BCUBE w Polsce, który zlokalizowany jest na Śląsku. Dzięki wykorzystaniu kamer 360, specjalnych okularów VR-owych i technologii 5G można było przenieść się w sekundę o kilkaset kilometrów. Takie rozwiązania wchodzą do przemysłu, np. ułatwiają szkolenia pracowników na odległość. Powstają m.in. dzięki wspomnianemu Hubowi Innowacji Łódzkiej Strefy, o którym na scenie opowiadały: dyr. Dorota Lombardi i dyr. Magda Kubicka z ŁSSE. Strefa to dziś ekosystem biznesowy oparty o szeroką ofertę: zwolnienia w podatku PIT/CIT, parki przemysłowe, programy startupowe, a także dofinansowujące szkolenia dla pracowników, czy kształcenie przyszłych kadr w strefowej szkole – Technikum Automatyki i Robotyki.

Łódzka Strefa napędza AGD

Klaster AGD w Łódzkiej Strefie to blisko 60 inwestycji za ponad 2,5 miliarda złotych i blisko 7 tys. miejsc pracy. Liczby te zdecydowanie zwiększą się jeżeli pod uwagę weźmiemy firmy stanowiące zaplecze branży, które ulokowały się w regionie łódzkim. To w Łódzkiej Strefie powstają pralki, suszarki, zmywarki, które funkcjonują w domach w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, USA i wielu innych krajach świata. Z Polski pochodzi ok. 35 proc. urządzeń dużego AGD produkowanych w całej Unii. Co druga pralka, zmywarka lub suszarka do ubrań wyprodukowana w UE jest z naszego kraju.

Polska jest numerem jeden w Unii Europejskiej pod względem produkcji sprzętu AGD, który staje się coraz bardziej zaawansowany technologicznie. Nasz Kongres to największa konferencja branży w Europie. Wspólnie z przedstawicielami firm i administracji państwowej dyskutowaliśmy o nowym klimacie gospodarczym i wyzwaniach dla AGD – mówi Wojciech Konecki, Prezes Związku Pracodawców AGD – APPLiA Polska, współorganizator wydarzenia.

Raporty mówią, że wartość produkcji sprzedanej AGD przekroczyła w ostatnim roku 23 mld zł, co daje wzrost o ok. 5%,  a wartość eksportu dużego AGD po raz pierwszy przebiła barierę 20 mld zł (4,6 mld EUR) i była o 6% wyższa niż przed rokiem.

Logistyka i e-commerce, czyli rewolucja w zakupach

Wyzwań jest wiele, jednym z nich jak pokazują rosnące wskaźniki sprzedaży i produkcji jest logistyka i sprzedaż internetowa. Dlatego tym tematom poświęcono na kongresie aż dwa panele. O przyszłości e-commerce dyskutowali Jacek Palec CEO Frisco.pl i Grzegorz Wachowicz, dyrektor  RTV EURO AGD – czołowego dystrybutora sprzętu AGD w Polsce. Popyt na zakupy online w czasie pandemii był tak wysoki, że firmy nie nadążały z wysyłką towarów. Kto zareagował odpowiednio szybko i przebudował model sprzedaży zwiększając działy online’owe zyskał na rynku i umocnił pozycję. Komu umknęła ta szansa musi nadrabiać dystans do liderów, bo nic nie wskazuje by nawyki konsumenckie się zmieniły. Sprzedaż internetowa w najbliższych latach powinna rosnąć i powoli wypierać tę tradycyjną – wynika z analiz ekspertów.

Za tak dużą sprzedażą musi podążyć logistyka, nie tylko w kwestii wielkości magazynów, ale przede wszystkim automatyzacji procesów by skrócić drogę centrum logistyczne – odbiorca. Ten wątek podnieśli eksperci w zakresie logistyki Arkadiusz Rudowicz z BCUBE Poland i Artur Olejniczak z Wyższej Szkoły Logistyki. Wiele wskazuje na to, że słowem kluczem w najbliższych latach będzie „automatyzacja i robotyzacja procesów”. Wszystko po to by zamawiane towary jeszcze szybciej trafiały do klienta. Wymagania się diametralnie zmieniają. Jeszcze dziesięć lat temu byliśmy gotowi poczekać na przesyłkę kilka dni. Dziś odebranie paczki kolejnego dnia po zamówieniu potrafi być dla niektórych drażniące. Autonomiczna mobilność – pod tym szerokim hasłem ukrywa się przyszłość. Mogą to być wózki widłowe, które same jeżdżą po hali i rozwożą przesyłki albo samojezdne ciężarówki.

Nowy sposób na recykling i wyzwania HR

Przedstawiciele sektora AGD wskazali, że obecnie największe wyzwania dotyczą gospodarki zarządzania odpadami, bo branża produkuje tzw. elekrośmieci. W tym aspekcie już wiele udało się zrobić i poziom recyklingu w branży AGD jest jednym z najwyższych jeżeli spojrzymy przekrojowo na różne sektory gospodarki.

Branża AGD w ciągu ostatnich lat zainwestowała ponad miliard złotych w system zbierania i przetwarzania tego zużytego sprzętu. Wreszcie mamy do czynienia ze zużytym sprzętem AGD jako surowcem a nie odpadem – tłumaczy Grzegorz Skrzypczak, prezes ElektroEko S.A.

Zwiększona produkcja to także większa ilość odpadów w przyszłości. Dlatego producenci już dziś minimalizują ryzyko i do produkcji sprzętu AGD używają coraz więcej elementów przyjaznych środowisku bądź sprawdzonych w kontekście ich odzyskania i ponownego użycia. O wyzwaniach związanych z recyklingiem rozmawiali: Julia Patorska Partner w Deloitte, Paolo Falcioni Dyrektor Generalny Applia Europe Zrzeszenie Producentów AGD, Grzegorz Skrzypczak Prezes Zarządu ElektroEko S.A., prof. Maciej Chorowski Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Nowy HR to krótkie hasło, które otworzyło dyskusję o rynku pracy. Tematów w niej padło wiele. Od statystyk pokazujących poziom zatrudnienia, bezrobocia, wskaźnik osób biernych zawodowo, liczbę miejsc pracy, poprzez warunki zatrudnienia, zapotrzebowanie na zawody, na przyszłości i demografii kończąc. Nadal największym problemem sektora HR, także w kontekście branży AGD jest niedobór pracowników na rynku.

Aspekt braku pracowników na rynku w Polsce jest bardzo widoczny. Robimy wszystko, żeby zrekrutować jak największą liczbę osób, zachęcić bezrobotnych i wyciągnąć ich z niebytu pracy. Ściągamy też pracowników z zagranicy, bo bez tego dużego wsparcia niektóre linie produkcyjne nie mogłyby działać tak wydajnie – mówiła Iwona Szmitkowska prezes zarządu Work Service S.A., Gi Group.

W debacie prowadzonej przez Iwonę Szmitkowską wzięli udział: Zofia Korecka-Rejczak, Managing Director Miele Sp. z o.o., Olgierd Bałtaki HR Director Samsung Electronics, Robert Lisicki Dyrektor Departamentu Pracy, Konfederacja Lewiatan, Marcin Budzewski Wiceprezes Instytutu Analiz Rynku Pracy.

III Kongres AGD zakończył się wyczekiwanym przez uczestników Business Mixerem AGD, czyli szybkimi spotkaniami przy stolikach: producentów z poddostawcami, usługodawcami, doradcami biznesowymi, czy startupami oferującymi innowacyjne rozwiązania.

Spotkania w business mixerze zamieniają się bardzo często w wieloletnią współpracę. To wiemy od uczestników. Z każdym takim spotkaniem chętnych przybywa. To wyjątkowe wydarzenie, ponieważ w 90 minut każdy z uczestników może zdobyć około stu nowych kontaktów, co w codziennej rzeczywistości biznesowej nie jest możliwe – wyjaśnia Marek Michalik

Długie rozmowy o potencjale współpracy pomiędzy poszczególnymi partnerami dają gwarancję dalszej kooperacji, realizacji ambitnych planów i pokonywania wyzwań jakie stoją przed branżą AGD.