Relacja z V Kongresu AGD

25 i 26 maja cała branża AGD – tak polska jak i światowa – stawiła się w Łodzi, by podsumować ubiegły rok i rozmawiać o przyszłości oraz rozwoju tej gałęzi przemysłu. Organizatorami wydarzenia są już po raz kolejny Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Związek pracodawców AGD APPLiA Polska.

2022 rok, kiedy przedsiębiorstwa mierzyły się z popandemicznym kryzysem oraz skutkami wojny na Ukrainie nie był łatwy. Produkcja dużego AGD spadła o 15%, a eksport o 13%, Mimo wszystko Polska utrzymała miejsce na podium – jako największy producent dużego AGD w UE oraz drugiego (po Chinach) eksportera tego sprzętu na świecie – za granicę sprzedano urządzenia o wartości 24 mld zł. Szczególnie cieszy fakt, że aż 60 proc. produkowanych w UE zmywarek, pralek i suszarek powstaje nad Wisłą i są to wyroby najwyższej klasy, efektywne energetycznie i wyposażone w internet rzeczy.

– Od kilku lat inwestycje w przemyśle AGD przekraczają w ujęciu rocznym miliard złotych. W 2022 roku do tego wyniku dużą część dołożyli inwestorzy Łódzkiej Strefy. Niemieccy producenci AGD rozbudowują już istniejące fabryki w Łodzi i okolicy – uruchamiają kolejne linie, zwiększają moce produkcyjne, inwestują w nowoczesne technologie – podkreśla Marek Michalik, prezes Zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. – Na inwestycję pod Łodzią ze wsparciem Łódzkiej Strefy zdecydował się japoński producent pomp ciepła Daikin, który na budowę nowoczesnej fabryki planuje wydać minimum 1,5 miliarda złotych i zatrudnić blisko 3000 osób. Wszystkie inwestycje w sektorze AGD, te dotyczące bezpośrednio produkcji, ale także obejmujące cyfryzację, automatyzację, globalne i regionalne centra badawczo-rozwojowe, centra usług wspólnych i tak dalej, powodują wzmocnienie sektora, a także rozwój mniejszych firm i tworzenie nowych miejsc pracy.

– Województwo łódzkie jest siłą w produkcji AGD, ale taką samą siłą stoi cała Polska. Mimo spowolnienia w wielu branżach, da się zauważyć rozwój, a my nie przestajemy inwestować – wkład w branżę w tym roku przekroczą prawdopodobnie 2 miliardy złotych, co oznacza, że po okresie spowolnienia branża będzie umocniona. Eksport, który stanowi 90 procent produkcji branży, będzie nadal rozwijany. Zainwestujemy również w rozwój najnowszych technologii – dodaje Konrad Pokutycki, prezes Zarządu BSH, przewodniczący Rady Związku APPLiA. – Branża AGD to również odpowiedzialność za recykling i zbiórkę odpadów. Dążymy do tego, aby w naszych wyrobach używać ponad 50 procent materiałów z recyklingu.

Ochrona środowiska i szeroko rozumiany well being to temat wielu prezentacji i dyskusji tegorocznego kongresu. Po pierwsze branża musi odpowiadać na potrzeby swoich, coraz bardziej świadomych ekologii, klientów, którzy oczekują towarów energooszczędnych i wydajnych oraz dobrych jakościowo. Po drugie nieodzowne stało się transparentne ocenianie i analizowanie działań firm w kontekście zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. 

I tu pojawia się często powtarzany na kongresie termin ESG będący rozwinięciem angielskich słów „Enviromental”, „Social” i „Governance”, który jest jednym z instrumentów do mierzenia realnego wpływu na środowisko i społecznego aspektu odpowiedzialności firm. Dzięki tak opracowanemu konceptowi przedsiębiorstwa mają możliwość sprawdzić, jak oddziałują na środowisko, na społeczeństwo i w jaki sposób są zarządzane. Rating ESG identyfikuje i ocenia istotne możliwości i zagrożenia w obszarach E, S i G, w odniesieniu do przyszłych wyników finansowych firmy.

Ale to nie koniec wyzwań dla producentów artykułów gospodarstwa domowego – mówi Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jednocześnie pomysłodawczyni kongresowego panelu „Biznes sztuczny czy inteligentny?”

– Na co dzień – wiadomo – ludzie, produkcja, ochrona środowiska, klimat, rzeczy sprzedażowe, popytowe, to codzienność dla biznesu, nie tylko AGD ale w ogóle. Ale dla nas najgorętszym tematem na dziś, tematem tego kongresu są nowe technologie i sztuczna inteligencja odmieniana przez wszystkie przypadki.

– Nam się wydaje, że sztuczna inteligencja urodziła się razem z narodzinami chata GPT. I faktycznie jest to moment, kiedy ona weszła pod strzechę naszych domostw. I my korzystając z chata faktycznie wiemy, że to jest sztuczna inteligencja. Ale mało kto z nas wie, że mając najnowocześniejszą lodówkę, że korzystając z najbardziej innowacyjnych piekarników również korzystamy ze sztucznej inteligencji – podkreśla, ze stanowczością specjalisty od nowych technologii, gość specjalny kongresu AGD, dr Maciej Kawecki, digital EU ambassador.

Cała inteligencja sprzętów zda się jednak na nic, jeśli nie będzie komu sprzedawać nowinek technologicznych. Dlatego przedstawiciele branży nie ukrywają, że bardzo liczą na pobudzenie na rynku mieszkaniowym, bez którego, co oczywiste, trudno o rynek zbytu. Obecny na kongresie minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, zapewnia jednak,  że powodów do niepokoju nie ma, bo idą zmiany.

 – Widać ruch na rynku mieszkaniowym. W szczególności liczymy na pobudzenie w momencie wprowadzenia kredytu 2 procent, który ma wygenerować nabywców prawie 30 tysięcy mieszkań w tym roku. To oczywiście przełoży się na branżę AGD.

Przedsiębiorcy czekają na takie deklaracje i wierzą, że kolejny rok to kolejne wyzwania i szanse na rozwój. Przy okazji, że w Łodzi są w tak szerokim gronie, budują też siatki kontaktów i powiązań, by móc jeszcze efektywniej działać w branży. A w związku z tym, że, jak twierdzą, kongres AGD w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej to miejsce, w którym zdobywa się 70 procent biznesowych kontaktów – już szykują się na następny.

Wojciech Konecki, prezes APPLiA i współorganizator, dodaje, że kongres to nie tylko wydarzenie, ale i misja.

Nasza ambicją jest to abyśmy na Kongresie AGD mówili o trendach i wyzwaniach całego rynku i całego społeczeństwa, którego jesteśmy częścią. Dlatego może niektórych zaskakiwać to, iż na Kongresie AGD mało mówimy o pralkach czy odkurzaczach, ale nie chcemy mówić o tym, czym żyjemy branżowo na co dzień i co znamy na pamięć. Jeszcze wczoraj, czyli na poprzednim kongresie mówiliśmy chociażby o przemyśle 4.0 i rwących się łańcuchach dostaw. Dzisiaj mówimy już o sztucznej inteligencji oraz Chat GPT, mówimy o bardzo popularnym ESG, surowcach i zasobach naturalnych oraz zamieniających się nawykach konsumenckich. Do głowy nam jeszcze nie przychodzi o czym będziemy mówić za rok, ale na pewno poruszymy wtedy najbardziej gorące tematy dotyczące nie tylko AGD. Nie jesteśmy pokorna branżą. Zapraszamy na spotkanie najwyższych przedstawicieli rządu i nie boimy się im mówić otwarcie o naszych problemach, które dotyczą dużych inwestorów, ale także setek poddostawców.

 

Fotorelacja